Editor

Beste collega,

U bent bijna zover, de vruchten van u en de gehele crew zijn harde werken wordt binnenkort beloond met een mooie première in een hopelijk mooi filmtheater. Ik ga voor u de DCP maken en om deze zo snel mogelijk en optimaal te maken zou het mij helpen als u mij uw film op onderstaande manier aanlevert. Ik zal zo duidelijk mogelijk ingaan op de materie als ik kan.

Filmmaster aanleveren
Om een goede kwaliteit DCP te maken heb ik van u een goede bronmaster nodig. Het liefst een 10bit video export (met 24 bit audio.) zodat daar alle triljoenen aan kleuren kleurinformatie in zit. U kunt mij een Prores quicktime aanleveren als u werkt op Mac, of een DnxHD (gratis Avid Codec) MXF bestand als u met Windows werkt. Heeft u gewerkt met bronmateriaal dat sowieso geen 10 bit kleurinformatie heeft, dan kunt u mij een lagere kwaliteit prores of mxf sturen. Dat scheelt opslagruimte en uploadtijd.

Benoem de file zo duidelijk mogelijk. Bv: MQT_Filmnaam_resolutie_aspectsize__framerate_ProRes.mov

Filmresolutie
Soms komt er een verzoek binnen of ik van een DVD een DCP kan maken. Theoretisch kan dat, maar dat doen raad ik af. De resolutie en beeldkwaliteit van een DVD is te slecht. U kunt in dat geval beter contact opnemen met uw contactpersoon bij het filmtheater om te vragen of zij een DVD speler met scaler aan de projector kunnen aansluiten.

DCP, digital cinema, resolution, afmetingen
Resolutie afmetingen voor o.a. digitale cinema

 

Goede kwaliteit DCP’s behalen we wel met films die minimaal in Full HD (1920×1080) zijn geschoten. Het verschil met 2k is niet zo groot. Als uw productie FULL HD is dan zal een 2k dcp, afhankelijk van uw aspect ratio (flat/scope) een kleine letter of pillarbox hebben. Een optie is om het beeld iets op te schalen, maar dit gaat ten koste van beeldkwaliteit. Beeldmateriaal met een resolutie die lager ligt moet of worden ‘opgeblazen’ of komt in een ruimte met zwart beeld. Door technische limieten vanuit mijn dienstverlening maak ik alleen DCP’s in 2k.

 

 

 


Aspect ratio

DCP, Aspect Ratio, Digital Cinema Package, maken
Aspect ratio’s verduidelijkt

De twee gebruikelijke aspect ratio’s voor Digitale Cinema zijn flat en scope. Voor u zal in de edit al lang duidelijk zijn wat de aspect ratio is, dat is namelijk vaak al een beslissing die genomen is voordat er gefilmd wordt. Zie de tabel om te kijken hoe de verhoudingen liggen.

 

 

 

 

 

 

 

Frame rate
In Nederland werken we met het PAL video systeem. Als we het over framerates hebben dan betekent dat 1 seconde film 25 frames bevat. Digital Cinema Projectoren in Nederland, en andere PAL landen kunnen allemaal deze framerate aan. Gaat uw film buiten Europa dan is het verstandig om u film (en audio!) te masteren naar 24 FPS. 24 frames per seconde is de snelheid waarop film ‘draait’. Ik maak dan een 24FPS DCP. In Nederland kunnen de digital cinema projectoren ook deze framesnelheid aan. Als u weet waar u uw DCP gaat vertonen dan is het verstandig om bij uw vertoningsvenue te informeren of zij liever 24 of 25 FPS DCP’s willen hebben.

dcp framerate
Videostandaarden voor TV zijn overblijfels van verouderde tv-techniek.

Audio opstelling

dcp, audio, opstelling, sound, digital cinema package, maken
Een typische filmzaal opstelling

 

Veel mensen leveren een film aan die in de audio stereo (links, rechts) is afgemixt. Uw film is misschien afgemixed in 5.1 of zelfs 7.1. In dat geval zorg dan dat uw master audio tracks zo zijn neergezet dat ik daar de juiste sporen van kan abstraheren.

  1. L/Links
  2. R/Rechts
  3. C/Center
  4. LFE/subwoofer
  5. LS/Links surround
  6. RS/Rechts surround
  7. LC/Links Center
  8. RC/ Rechts center.

U kunt eventueel ook deze mono (1 per kanaal) audiosporen apart aanleveren als 24 bit Waveform/PCM met een frequentie van 48kHz. Let wel op dat de lengte van het audiospoor tot op de frame (in tijdsduur) overeenkomt met uw beeld.

Ondertiteling
Ondertiteling kan ik eventueel ‘inbakken’ op de film. Wilt u hier gebruik van maken neem dan contact op.

Aanleveren op harddisks
DCP’s lever ik aan via een FTP server. Mocht u de DCP op harddisk willen dan kan dat ook. U kunt zelf een harddisk aanleveren, of ik breng die voor u in rekening. Neem voortijdig contact op als u dit wilt doen!

Aanleveren en opleveren via FTP
Ik heb een persoonlijke FTP server, aangesloten op een 500 mbit glasvezellijn van KPN. Als uw filmmaster te groot is om via diensten als WeTransfer te sturen dan maak ik hierop voor u een account aan. U levert dan uw video en audio aan, en ik lever vervolgens de DCP op.

Mocht u nog vragen hebben, graag emailen.