Producent

Hier ziet u het Content Managment Systeem die de DCPs afspelen.
Hier ziet u het Content Managment Systeem die de DCPs afspelen. Vele bioscopen en filmtheaters in Nederland hebben een zelfde soort TMS. (theater managment system)

Gefeliciteerd,

U bent hier waarschijnlijk omdat u de gelukkige bent die uw film mag/kan vertonen in een filmhuis.
Voordat u dat kan doen moet uw film worden omgezet naar DCP.
DCP staat voor Digital Cinema Package. Een DCP bestaat uit een aantal digitale bestanden die op een zeer specifieke manier zijn samengesteld om zo te kunnen worden afgespeeld op een Digital Cinema Server. Die server stuurt je film naar de digitale projector.

 

 

Geschiedenis:
De voorloper van de DCP is de 35mm print. Zware en vooral duur te vervaardigen filmprenten. Ondanks dat 35mm sinds de uitvinding van film een erg betrouwbare en universele manier van filmvertoning en distributie is geweest hebben de grootste Amerikaanse studio’s besloten om dit proces te digitaliseren. Voornaamste reden was dan ook om de distributiekosten terug te dringen. 35mm film was duur om te maken, en duur om te vervoeren. Ze sloten de handen daarom ineen en richtte het DCI op. The Digital Cinema Initiative werd een organisatie die de nieuwe DCP standard en richtlijnen ontwikkelden. In 2010 is de gehele Nederlandse filmvertoning sector over gegaan naar Digitale Projectie. Deels mede gefinancierd door de distributeurs, die al na een aantal jaar de investeringen kunnen terugverdienen door de besparingen van de oude distributiemethode.

Waarom moet het zo ingewikkeld zijn?
DCP is voor velen een nieuw begrip, waarschijnlijk hoorde u deze term ook nog niet zo lang geleden voor het eerst. Er is nog weinig over te vinden op Nederlandse websites, en de mensen die er wat van weten zijn niet happig om die informatie te delen. Die terughoudendheid en complexiteit heeft ook een reden.
Piraterij is namelijk een groot probleem voor filmmakers en distributeurs, daarom heeft het DCI een vorm ontwikkeld die het zo moeilijk mogelijk maakt om misbruik te maken van digitale filmdistributie.
De gedachte was dan wellicht ook om de drempel voor de vervaardiging van DCP’s hoog te leggen, conform een aantal richtlijnen die voor een leek moeilijk te begrijpen zijn. Meerdere programma’s, meerdere conversies, beeldverhoudingen, geluidsindelingen, hard disks die moeten geformatteerd worden met Linux. Dit zijn voor velen gebieden die net te ver buiten de comfortzone liggen.

Hoe doet u dit dan?
Allereerst, ik maak DCP’s als onderdeel van mijn dienstverlening als freelance editor. Het is een extra service die ik verleen aan filmmakers en productiebedrijven. Er zijn bedrijven te vinden die DCP’s vervaardigen op een zeer grote schaal, (de grotere postproductie bedrijven die met o.a. filmdistributeurs samenwerken) en hiervoor zelfs speciale hardware voor hebben aangeschaft.
Ik vervaardig incidenteel DCP’s, het is niet mijn ‘hoofdbusiness’. Via een combinatie van door mij aangeschafte professionele softwarepakketen, plug-ins en opensource-software maak ik DCPs. Om dit zo goed mogelijk volgens de DCI richtlijnen te doen heb ik veel tijd besteed aan het inlezen van de vaak saaie materie. Omdat de technologie nog redelijk nieuw is moet ik ook goed bijhouden of daarin zaken veranderen, zeker als het aan komt op de comptabiliteit van een DCP. De DCP vervaardig ik thuis op mijn eigen, goed geoutilleerde editsuite.
De werking en integriteit van een DCP check ik ook softwarematig. Thuis heb ik helaas geen beschikking over een Digital Cinema Projectoren of een 5.1 dolby systeem. Wel ben ik wekelijks een aantal uren werkzaam in een filmhuis, hierdoor kan ik op locatie desgewenst een qualitycheck uitvoeren op een Digital Cinema Projector.

 

DCP maken en afspelen
DCP maken en afspelen